Šetření

PROČ SE TITANIC POTOPIL TAK RYCHLE?

           Titanic narazil do ledovce v 11:40 14.dubna a potopil se 02:20 ráno 15.dubna. Potápění tedy trvalo 2 hodiny a 40 minut. V normálním případě by se loď jako byl Titanic potápěla asi 4 hodiny. To znamená, že by za tuto dobu stačila připlout Carpathia a zachránila by tak většinu cestujících, kteří by ještě byli naživu. Ale proč se tedy Titanik potopil tak rychle? Kořeny odpovědi sahají až do dob, než se položil kýl Titaniku. Konstruktéři, kteří měli na starosti stavbu Titaniku od samého začátku, udělali chybu, která měla za následky obrovskou ztrátu na životech. Při objednávání železa, které se mělo použít na nýty, se místo železa označené jako 2x nejlepší, objednalo jen nejlepší, tedy o stupěň méně kvalitní železo. V tomto železu bylo více nečistot, nežli ve 2x nejlepším. A bylo tedy méně kvalitní, což znamená že i méně vydrželo. Když Titanic narazil do ledovce, tak první co se stalo bylo, že nevydržely železné nýty a voda začala pronikat dovnitř. A druhá věc která se stala, bylo to, že tlaku vystavené nýty, začali praskat. Kdyby tehdy konstruktéři objednali železo nejlepší kvality, Titanic by se nepotopil tak rychle.

 

PŘÍČINA VELKÉ ZTRÁTY ŽIVOTŮ NA TITANIKU

 

Oné osudné noci ze 14. na 15.dubna 1912 se na největší lodi na světě děli pozoruhodné věci. Každého napadne že posádka na Titaniku, jakožto na největší, nejluxusnější a nejbezpečnější lodi světa, byla určitě vybrána z těch nejzkušenějších námořníků a důstojníků z celého Irska. Ano je to sice tak, ale znáte to. I nejzkušenější námořník se někdy může splést. Ano. Právě nedostatečný výcvik posádky Titaniku, je jednou z příčin potopení této lodi. Někteří námořníci a dokonce i důstojníci, byli seznámeni s interiérem a řízením Titaniku až těsně před jeho první plavbou.Druhý důstojník Lightoller se s interiérem Titaniku seznamoval dva týdny a i přesto v podpalubí stále bloudil.Malé pozdvižení probudil i nejvýše postavený člověk na lodi. Kapitán Titaniku E.J.Smith se nemohl smířit s tím že vrchní důstojník na Titaniku by měl být W.M.Murdoch. Chtěl mít po ruce "svého" vrchního důstojníka, který se s ním plavil i na panenské plavbě Olympiku. Měl to být H.T.Wilde. Smith tedy požádal o vyměnění vrchního důstojníka Murdocha za Wilda. Jelikož se nechtělo dělat zbytečný rozruch, bylo mu vyhověno. Ale zároveň si současný 6.důstojník musel "zabalit kufry" a opustit palubu Titaniku. Samozřejmě s tím nesouhlasil, ale v tu dobu ještě nevěděl,  že mu toto rozhodnutí zachránilo život! Ze současného vrchního důstojníka Murdocha se stal 1.důstojník a takhle se posunuly i pozice dalších pěti důstojníků. Ale jdeme zpátky k osudné noci. Když se na Titaniku začaly spouštět záchranné čluny, ukázala se pravá stránka výcviku všech námořníků, kteří čluny spouštěli. Nikdo z nich to prakticky neuměl. V Belfastu se sice zkoušely čluny spouštět, ale nespustily se úplně, u spouštění byli přítomni jen pan Andrews a asi tři členové posádky a navíc čluny byly prázdné, takže se nevědělo a to až do skutečného potápění Titaniku, jestli čluny vydrží a nebo ne.Když se nad tím zamyslíte je to absurdní. Lidé, na které spoléhali všichni cestující, ani neuměli prakticky spouštět záchranné čluny. A co se týče záchranných člunů, je kolem nich také hodně otázek. Za nedostatečný počet záchranných člunů na Titaniku nebyl zodpovědný hlavní konstruktér Thomas Andrews a nebo Bruce Ismay, ale ministerstvo obchodu. Thomas Andrews chtěla na Titaniku více záchranných člunů, ale příslušníci z ministerstva ho přehlasovali.Počet záchranných člunů na Titaniku, ačkoli se to nezdá, vyhovoval předpisům.Když to schrneme na lodi, která unese 3000 pasažérů, byly čluny, které unesou jen 1178 pasažérů. 


Titanic Prezentation .. jen krůček od minulosti ..